Track 14 - Amon Tobin

A Rézmajom

2009.12.16. 18:00

Ismét jelentkezem, elnézést a kimaradásért, de sok a dolog manapság. Amíg Mitya szorgosan írja az ADF második részét (;) addig is én is hoztam valami finomat.

Előszó:
Ma olyat kaptok, hogy hűb*meg. De tényleg. Aki híve az elektronikus zenének, aki kedveli a jazzt, a swinget, a sample-zenét, annak ez ki fogja pótolni a pornót. Aki jártas a pszichedelikumok világában, hálás lesz. Aki viszont nem, az vagy rá fog ma kapni örökre, vagy nem fogja soha hallgatni. Na akkor tűt a lemezre...

 

Amon Tobin (Amon Adonai Santos de Araújo Tobin) egy brazil isten. És ugyan nem ő az első brazil ezen a blogon (és ráadásul 9 éves kora óta Angliában él), de az biztos, hogy überelhetetlen. A már említett 90-es évek eleje elektro-irányvonal egyik nagyágyúja volt, tulajdonképpen az ő stúdiójából indult el az a stílus, amit ma sampling-nek nevezünk. Ki más vette volna hát szárnyai alá, mint a Ninja Tune, akiknek ugyebár Bonobo-t is köszönhetjük... 

 

Mint minden isten, ő is tinédzserként kezdte zenei karrierjét, de már kezdeti próbálkozásaira is azonnal rátaláltak. 1996-ban a Ninebar Records leszerződtette első dnb-mixét hallva és kiadták első demóját, amelyből később (az első) teljes album lett, az Adventures in Foam. Ezt követően 2002-ig bezárólag kiadott még négy elképesztő albumot (lásd a végén), amelyek tulajdonképpen elindították az elektronikus zene burjánzását a milleniumot követően. 

 

A technikája lényegében a következő: fog egy rakás bakelitet 1940-től '70-ig, legyen az blues, jazz, swing, bossa nova, latinok vagy bármi más, hozzáad jó sok effektet és torzítást (főleg warping), a bakelitekről kivesz egy rakás sample-t (ezek a számok fő témái) és ezt az egészet összegyúrja. És most jön a lényeg, mert idáig Parov Stelar is eljutott: nem csupán bevág egy jó kis pörgős törtritmusú dobot a sample-ök alá, hanem a régi zenék dobalapját kikeveri és újrarendezi, ezáltal valami elképesztő hangzásvilágot alkotva. Ami a master channelt ezután elhagyja... Utánozhatatlan.

 

Játszottál Splinter Cell-t? Chaos Theory? Kiba' jó a zenéje? Hát persze. Amon Tobin csinálta.

Budapesten is járt bizony, 2007 áprilisában az artemovszkon (hol máshol... )és hát szó ami szó odatette magát rendesen. A kedvéért 7.1-et építettek ki... Az a koncert... Áááá....

Elég a szóból. Hallgatni.

 

Kezdjük egy klasszikussal. Na most ide egy 2.1 minimum kell, de ha nincs, akkor fülhallgató... Nehogy nekiállj a szar laptop-hangszórón hallgatni! Ez a szám jó példa a dob újrakeverésére. Koncentrálj rá! Meg fogod hallani a csodát. 

Ugye? Most akkor állj fel, kapcsolj le minden fényforrást, 7.1, helyezd magad vízszintesbe és hallgasd meg ezt: 

 Creatures... Kultikus szám. Hogy milyen az igazi finom, jungle hangzás...

Most egy kicsit industrialosabb. Verbal:

 

 És akkor a végére egy favorit. Escape: 

Diszkográfia:

 

1996: Adventures in Foam

1997: Bricolage

1998: Permutation

2000: Supermodified

2002: Out From Out Where

2005: Chaos Theory - Splinter Cell 3 Soundtrack

2007: Foley Room

Nyomj egy kommentet, ha egyetértesz...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://antimainstream.blog.hu/api/trackback/id/tr211602565

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kekusz 2010.01.14. 17:02:37

Nem csak játékoknak készített zenéket, hanem pl a magyar filmnek, a Taxidermiának is, Márkos Alberttel.
Elborult zene - elborult film :)

Ernoke 2010.01.19. 13:19:51

ő tényleg zeneisten, ezért tudálékos kommentet nyomok: az Adventures in Foam-ot még Cujo néven csinálta:) amúgy pedig:

www.youtube.com/watch?v=Cv9GHI_IRKw
süti beállítások módosítása